داستان موبوکلیک

داستان موبوکلیک

مجموعه موبوکلیک از سال 1388 فعالیت خود را  آغاز نموده و  متشکل از افراد خلاق، ایده پرداز و تاثیرگذار است که "ارائه راهکارهای نوین در فناوری، جهت توسعه کسب و کارها" را محور اصلی فعالیت خود قرار داده است. ما برای پیدا کردن بهترین راه‌حل همیشه بروز هستیم و سعی می کنیم تا با ارائه پشتیبانی قوی و راهکارهای نو و خلاق برای افزایش فروش، دغدغه مشتریان مان را کاهش داده تا آنها بر کسب و کار خود تمرکز  و در نتیجه رشد بیشتری داشته باشند

آدرس

آمل، بلوار بسیج، لاله16، گلبرگ14

راه های ارتباطی

09112272175

info[at]moboclick.ir

موبوکلیک در شبکه های اجتماعی

جزئیات خبر

سالیدیتی چیست؛ آشنایی با زبان معروف برنامه‌نویسی در بلاکچین

بلاگ

برای نگهداری و مراقبت از بلاکچین عمومی، کدهایی که برای شبکه تولید می‌شوند باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. زبان برنامه‌نویسی، ایمنی شبکه بلاکچین را تامین می‌کند. برای ایجاد اپلیکیشن‌ در بلاکچین، زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی وجود دارد. سالیدیتی یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پر کاربرد است که برای نوشتن قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم طراحی شده است. در این مقاله، به معرفی کلی زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی می‌پردازیم..

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی

زبان سالیدیتی (Solidity) در سال ۲۰۱۴ توسط گوین وود، یوئیچی هیرای، کریستین ریتویسنر و الکساندر برگساسی معرفی شد. سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا و سطح بالا است که از زبان‌های برنامه‌نویسی JavaScript ,Python و ++C الهام گرفته شده است. حروف این زبان، مشابه حروفی است که در زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده می‌شود. سالیدتی متغیرها، کلاس‌ها و عملکرد‌های خود را نیز از جاوا برداشت کرده است.

کاربرد زبان سالیدیتی در صنعت ارزهای دیجیتال

از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی برای ایجاد قراردادهای هوشمند روی بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند را می‌توان یک نوآوری بسیار مهم در انجام تراکنش‌های معتبر بدون دخالت اشخاص ثالث دانست.

قرارداد هوشمند به زبان ساده یک پروتکل کامپیوتری است که روی بلاکچین پیاده‌سازی می‌شود. در این نوع از قراردادها در صورت تحقق یک سری شرایط، دستورات خاصی که توسط برنامه‌نویس به آن‌ داده شده است، اجرا می‌شود. کلاس‌ها و کتابخانه‌های زیادی در سالیدیتی وجود دارد که می‌تواند به توسعه قرارداد هوشمند کمک کند.

 قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی

یک قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی توسط مجموعه‌ای از داده‌ها و یک قطعه کد تعریف می‌شود که داخل یک آدرس در شبکه اتریوم قرار گرفته است. تراکنش‌های داخل بلاک در بلاکچین توسط این قرارداد مدیریت می‌شوند.

یک آدرس مشخص در قالب یک کلید رمزنگاری به هر بلاک اختصاص یافته است. این آدرس از طریق اعمال تابع هش روی آدرس بلاک قبلی به وجود می‌آید. به همین دلیل بین بلاک‌های مجاور یک ارتباط ایجاد می‌شود که امکان ایجاد هرگونه تغییر در بلاک‌ها تنها از این روش ممکن است.

پردازشگر مجازی اتریوم

قراردادهای هوشمند مبتنی بر زبان سالیدیتی، روی ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) راه‌اندازی و اجرا می‌شوند. ماشین‌ مجازی اتریوم، یک ماشین تیورینگ کامل است. این ماشین یک مدل ریاضیاتی محاسبه است که حافظه‌ و زمان پردازش بی‌نهایت در اختیار دارد.

به هر کامپیوتر که به شبکه بلاکچین متصل می‌شود، گره یا نود گفته می‌شود. تمام گره‌ها روی ماشین مجازی اتریوم اجرا می‌شوند. وظیفه گره‌ها تایید و بررسی و محاسبات تراکنش‌ها است. زمانی که نیاز به ایجاد تغییرات در شبکه اتریوم است، باید تمامی گره‌ها در اتفاق افتادن آن هم نظر باشند. به همین دلیل است که احتمال هرگونه اشتباه یا تقلب در این شبکه از بین می‌رود.

ویژگی‌های زبان سالیدیتی

یکی از ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی، ساده بوده آن است. به همین دلیل یادگیری این زبان برای برنامه‌نویسان آسان است. سایر ویژگی‌های زبان سالیدیتی عبارتند از:

1. قراردادهای نوشته‌ شده با زبان سالیدیتی از سرعت و کارایی بالا برخوردار هستند.
2. با شبکه بلاکچین اتریوم سازگاری کامل دارد.
3. نوع داده‌ای سالیدیتی، ایستا است. به همین دلیل امکان شناسایی خطاها در مرحله توسعه وجود دارد.
4. سالیدیتی کتابخانه‌های متنوعی دارد که از آن می‌توان برای سفارشی‌سازی داده‌ها استفاده کرد.

محیط‌های توسعه نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی به زبان سالیدیتی

محصولات نرم‌افزاری ممکن است برای برخی از نیازهای خاص (برای یک مشتری خاص یا مجموعه‌ای از کاربران بالقوه) توسعه داده شوند. توسعه نرم‌افزار مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که بعد از نهایی شدن، به تولید یک محصول نرم‌افزاری منجر می‌شود. محصولات توسعه داده شده می‌توانند نتیجه چند خط ساده یا میلیون‌ها خط کد باشند.
محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار (IDE) محیطی گرافیکی است که تمام یا تعدادی از ابزارهای لازم برای توسعه یک نرم‌افزار را در خود دارد. مهمترین محیط‌های توسعه نرم‌افزار برای زبان سالیدیتی عبارتند از:
1. ریمیکس Remix
2. ویژوال استدیو Visual Studio
3. اتر اتم Ether atom

مزایای یادگیری سالیدیتی

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی بهترین گزینه برای آموزش برنامه‌نویسی بلاکچین به شمار می‌رود. افرادی که از قبل با زبان‌ جاوا اسکریپت، پایتون یا سی‌پلاس‌پلاس کار کرده باشند، در درک این زبان مشکلی نخواهند داشت. علاوه بر این اتریوم یک رمزارز بسیار محبوب است که بعد از بیت‌ کوین، از لحاظ محبوبیت در جایگاه دوم قرار دارد. کاربردهای اتریوم روز به روز بیشتر می‌شود و افرادی که بتوانند زبان سالیدیتی را به خوبی یاد بگیرند، قطعاً از فرصت‌های ویژه بهره‌مند خواهد شد.

سایر زبان‌های برنامه‌نویسی بلاکچین

علاوه بر سالیدیتی، زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند که در شبکه بلاکچین به کار برده می‌شوند. این زبان‌ها عبارتند از:

Python ،JavaScript ،CPP
اما یکی از مواردی که استفاده از این زبان‌ها را با دشواری همراه کرده است، این است که یادگیری این زبان‌های برنامه‌نویسی کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به صرف وقت زیادی دارد. به عنوان مثال، به دلیل این که ساختار نحوی زبان CPP به‌روزرسانی شده است، یادگیری این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگان سخت است. اما این در حالی است که یادگیری زبان سالیدیتی نسبت به سایر زبان‌ها آسان‌تر است.

منابع یادگیری زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی

با توجه به نوظهور بودن زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی، برای آموزش آن منابع کمی در دسترس است. برای افرادی که فرصت کافی برای یادگیری این زبان از طریق مستندات موجود را ندارند، بهترین گزینه شرکت در کلاس‌های آموزشی است. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش محبوبیت این زبان، وب‌سایت‌های بسیاری دوره‌های مختلفی برای آموزش زبان سالیدیتی برگزار می‌کنند.

کسب درآمد از طریق زبان برنامه‌نویسی سالیدتی

بلاکچین به یکی از جدیدترین کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است که درآمد خوبی هم دارد. روش‌های کسب درآمد از بلاکچین متفاوت است. یکی از بهترین روش‌ها، برنامه‌نویسی بلاکچین است. البته افرادی که قصد ورود به دنیای بلاکچین و یادگیری زبان برنامه‌نویسی را دارند، به این نکته توجه داشته باشند که باید بلاکچین و نحوه کار آن را به خوبی بشناسند. در غیر این صورت، به احتمال قوی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
از آن جایی که سالیدیتی یکی از بهترین‌ زبان‌های برنامه‌نویسی بلاکچین است، افرادی زیادی از طریق آموزش این زبان موفق به کسب درآمدهای بسیار خوبی شده‌اند. از طرف دیگر، یادگیری سالیدیتی می‌تواند به یادگیری دیگر زبان‌های قراردادهای هوشمند نیز کمک کند.

صحبت نهایی

با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی، قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم نوشته می‌شوند. این زبان در دنیای بلاکچین از اهمیت زیادی برخوردار است و به دلیل یادگیری آسان و داشتن مزایای زیاد، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاکچین تبدیل شده است.

اگر شما قصد دارید که از طریق برنامه‌نویسی بلاکچین کسب درآمد کنید، یادگیری زبان سالیدیتی اولین گام برای شروع خواهد بود. زیرا به مرور زمان این زبان به یک زبان برنامه برنامه‌نویسی تبدیل خواهد شد که توسط بسیاری از بلاکچین‌ها پشتیبانی می‌شود.



 

img

نظر

  • هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

دیدگاه خود را بنویسید