داستان موبوکلیک

داستان موبوکلیک

مجموعه موبوکلیک از سال 1388 فعالیت خود را  آغاز نموده و  متشکل از افراد خلاق، ایده پرداز و تاثیرگذار است که "ارائه راهکارهای نوین در فناوری، جهت توسعه کسب و کارها" را محور اصلی فعالیت خود قرار داده است. ما برای پیدا کردن بهترین راه‌حل همیشه بروز هستیم و سعی می کنیم تا با ارائه پشتیبانی قوی و راهکارهای نو و خلاق برای افزایش فروش، دغدغه مشتریان مان را کاهش داده تا آنها بر کسب و کار خود تمرکز  و در نتیجه رشد بیشتری داشته باشند

آدرس

آمل، بلوار بسیج، لاله16، گلبرگ14

راه های ارتباطی

09112272175

info[at]moboclick.ir

موبوکلیک در شبکه های اجتماعی

جزئیات خبر

چک‌لیست ۱۲ مرحله‌ای که به رشد سایت شما کمک زیادی می‌کند!

بلاگ

راه‌اندازی سایت و نگهداری از آن، خیلی شبیه به خرید و نگهداری ماشین است! همانطور که بعد از خریدن ماشین، باید حواستان باشد که روغن موتورش را چک کنید، تسمه را بررسی کنید و براینگهداری از وبسایت سرویس دوره‌ای آن را به تعمیرگاه ببرید، بعد از راه‌اندازی سایت هم باید اقداماتی را برای نگهداری و به‌روزرسانی آن انجام دهید..

برخی از این اقدامات واقعاً حیاتی هستند و بهتر است برای اینکه به موقع انجام شوند، برای‌شان برنامه‌ریزی کنید. در مقاله امروز، چک‌لیست جامع و کاملی برای نگهداری سایت در اختیارتان قرار می‌دهیم. اگر وبمستر هستید، حتماً تا پایان مقاله همراه‌مان باشید.

چرا چک لیست نگهداری از سایت مهم است؟

اول از همه باید بگویم که منظور ما از نگهداری وب‌سایت، فرآیند بررسی وب‌سایت، به‌منظور مطمئن شدن از عملکرد درست و آپدیت بودن آن است. این کار، نقش مهمی در جذب و نگهداری مشتریان دارد.

خودتان را بگذارید جای مشتری (یا اصلاً کاربرد ساده). اگر وارد سایتی شوید که صفحات آن به‌سختی بارگذاری می‌شوند یا برخی لینک‌های آن باز نمی‌شود، چند دقیقه را صرف تحمل آن می‌کنید؟! درست است؛ اصلا شاید به دقیقه هم نکشد و سایت را ترک کنید!

البته که عکس این قضیه هم صادق است. یعنی اگر وارد سایتی شوید که سریع و امن است و هر چیزی که نیاز دارید را با محتوای مناسب و کافی، دم دست‌تان گذاشته، لبخند رضایت روی لب‌های‌تان نقش می‌بندد.

پس؛ مطمئن شدن از عملکرد خوب وب‌سایت، نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار شما دارد!

طراحی سایت موبوکلیک

حاضرید این چک‌لیست ضروری را مرور کنیم؟

چک لیست ۱۲ مرحله ای بررسی سایت

این ۱۲ مرحله، شامل نکات سئویی، نکات امنیتی و اقدامات موثر برای موفقیت وب‌سایت شما هستند.

۱) بررسی سرچ کنسول گوگل

چک کردن منظم ابزار سرچ کنسول، خطاهای مهم سایت را به شما نشان می‌دهد؛ خطاهایی مانند آلوده بودن وب‌سایت شما به بدافزار یا ایندکس نشدن برخی صفحات.

۱) پیدا کردن لینک‌های شکسته

منظور از لینک شکسته، آن لینک‌هایی هست که از بین رفته‌اند و با کلیک، کاربران به مقصد منتقل نمی‌شوند. مثلاً ممکن است آدرس صفحه‌ای تغییر کرده و ریدایرکت نشده باشد و ما به آن صفحه لینک داده باشیم، در این صورت، این لینک، یک لینک شکسته یا Broken Link است.

این لینک‌های شکسته، هم کاربران را ناامید می‌کنند، هم روی سئوی سایت اثر منفی دارند. اگر نمی‌خواهید ترافیک سایت‌تان کاهش پیدا کند، حتماً این لینک‌ها را پیدا و تصحیح کنید.

چندتا از دلایلی که باعث ایجاد لینک‌های شکسته می‌شوند عبارتند از:

  • در لینک اشتباه تایپی وجود دارد
  • تصویری که نام فایل آن متفاوت از قبلی بوده جایگزین شده است و آدرس تغییر کرده
  • از بین رفتن یا تغییر آدرس صفحه‌ای که به آن لینک داده بودیم

توجه: در بیشتر مواقع، برای حل مشکل یا باید آدرس لینک را تصحیح کنیم یا اینکه صفحه‌ای که از بین رفته را به مقصد جدید ریدایرکت کنیم.

۳) به‌روزرسانی سیستم مدیریت محتوا و افزونه‌ها

معمولاً هر ماه گزارش‌هایی مبنی بر وجود آسیب‌پذیری در سیستم‌های مدیریت محتوا (مثل وردپرس)، قالب‌ها و برخی افزونه‌ها منتشر می‌شود. اغلب هم راه مقابله با این آسیب‌پذیری‌ها و بستن راه نفوذ هکرها، آپدیت کردن CMS، قالب و افزونه‌ها است.

پس برای آپدیت منظم سیستم مدیریت محتوا و پلاگین‌های آن، برنامه داشته باشید و حتماً به پیام‌هایی که در پیشخان برای‌تان نمایش داده می‌شود توجه کنید.

۴) بررسی گوگل آنالیتیکس

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید بفهمید که کدام صفحات بازدید بیشتری داشته‌اند، کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کرده‌اند، کدام صفحات نرخ خروج‌شان بیشتر بوده و در کل، نقاط ضعف و قوت سایت کجاست.

۵) تغییر پسوردها

شاید فکر کنید که عوض کردن رمز عبور، آن هم به‌صورت دوره‌ای، کار اضافه‌ای است؛ اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، پسوردهای ضعیف، از اصلی‌ترین علل هک شدن وب‌سایت هستند! مثلاً هکرها با استفاده از حملات بروت فورس، به‌راحتی می‌توانند سایت‌هایی با پسوردهای ساده و پیش‌پاافتاده را هک کنند.

پس بهتر است، حداقل هر چند ماه یک بار پسوردهای اصلی دسترسی به سایت را تغییر دهید و از رمز عبور قوی استفاده کنید.

طراحی سایت موبوکلیک


توجه: رمز عبور ادمین وردپرس، پایگاه داده وردپرس، حساب‌های SSH و FTP از جمله موارد مهمی هستند که نیاز به تغییر دارند.

۶) رصد فعالیت‌های سایت

برای پیدا کردن حفره‌های امنیتی، بد نیست چند وقت یک بار، فعالیت کاربران را رصد کنید و ببینید که چه کسانی به داشبور سیستم مدیریت محتوای شما دسترسی داشته‌اند و چه اقداماتی انجام داده‌اند! در صورت مشاهده اقدامات مشکوک، می‌توانید به موقع اقدام کنید و جلوی ضرر را بگیرید.

۷) تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ)

هر چقدر که از اهمیت زیاد بکاپ گرفتن بگوییم، باز هم کم است! بکاپ یا همان نسخۀ پشتیبان وب‌سایت در مواقعی که فکرش را نمی‌کنید به دادتان می‌رسد و دیده شده که حتی از ضررهای میلیاردی جلوگیری کرده است.

بهتر است برنامه روزانه و هفتگی منظمی برای تهیه بکاپ از وب‌سایت‌تان داشته باشید و اگر اطلاعات مهمی دارید، آن‌ها را در یک هاست جداگانه ذخیره کنید. اینطوری اگر برای هاست مشکل جدی (مثل آتش‌سوزی) پیش آمد، می‌توانید سریع اطلاعات را برگردانید.

۸) چک کردن خطاهای ۴۰۴

خطای ۴۰۴ زمانی پدیدار می‌شود که کاربر بخواهد به صفحه‌ای دسترسی پیدا کنید، اما سرور نتواند پاسخ آن را بدهد. ارور ۴۰۴ به دلایل مختلفی ممکن است رخ بدهد؛

طراحی سایت موبوکلیک

۹) تست سرعت سایت

سرعت سایت، یکی از فاکتورهای SEO و یکی از عوامل به‌شدت تاثیرگذار در تجربۀ کاربری است. حتماً هر چند وقت یک بار، سرعت سایت‌تان را با استفاده از ابزارهایی مثل GTMetrix تست کنید و ایراداتی که ابزار گوشزد می‌کند برطرف کنید تا سرعت سایت‌تان بهتر شود.

در ضمن فراموش نکنید که استفاده از یک هاست پرقدرت، تاثیر زیادی روی سرعت سایت شما خواهد داشت. اگر وقتش رسیده که هاست‌تان را ارتقاء دهید، همین امروز اقدام کنید.

۱۰) تمدید هاست و دامنه در صورت نیاز

فراموشی تمدید کردن دامنه، حتی برای شرکت بزرگی مانند مایکروسافت هم اتفاق افتاده است! این اتفاق به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد و در آن زمان کاربران زیادی به خاطر یک غفلت کوچک مایکروسافت، نمی‌توانستند به حساب ایمیل‌شان در Hotmail دسترسی داشته باشند. (منبع)

این اتفاق بر هر کسی ممکن است رخ بدهد و بدی‌اش آن‌جاست که اگر فرد دیگری دامنه شما را بخرد، به احتمال زیاد باید مبلغ بالایی برای پس گرفتن آن هزینه کنید!

پس مهم است که برای تمدید هاست و دامنه به موقع اقدام کنید و حتی اگر نیاز بود، هاست‌تان را ارتقاء دهید.

۱۱) آپدیت محتواهای مهم

تولید محتوا را فقط به پروسه انتشار یک مقاله ختم نکنید. تحقیقات نشان داده است که آپدیت کردن مقالات، در رتبه آن‌ها و همچنین بالا بردن ورودی سایت تاثیر خوبی دارد. شما می‌توانید محتواهای مهم را در تقویم محتوا مشخص کنید و برای آپدیت‌شان برنامه‌ریزی کنید.

طراحی سایت موبوکلیک

۱۲) تست فرآیند خرید یا فرم‌ها

اگر سایت فروشگاهی دارید، فرآیند خرید را از ابتدا تا انتها انجام دهید (یا به یکی از دوستان‌تان بگویید این کار را در کنار شما انجام دهد)، تا نقاط ضعف احتمالی آن را پیدا کنید. اگر هم سایت‌تان فروشگاهی نیست، ولی کاربران از طریق پر کردن فرم با شما ارتباط برقرار می‌کنند، حتماً فرم‌ها را تست کنید.

خب … گفتنی‌های اصلی را گفتیم و بقیه موارد ریزه‌کاری است. مثلاً هر روز کامنت‌های سایت‌تان را پاسخ دهید و کامنت‌های اسپم را حذف کنید؛ یا به محتواهای اصلی و صفحات مهم FAQ اضافه کنید.

در نهایت …

این ۱۲ اقدامی که گفتیم، شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند، اما خیلی مهم هستند و بعد مدتی تاثیرشان را در رشد وب‌سایت‌تان خواهید دید! پس در اولین فرصت، برنامه اجرای‌شان را بچینید. دیگر حرفی نیست؛ اگر سوالی دارید یا فکر می‌کنید نکته‌ای از قلم افتاده، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

 

نظر

  • هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

دیدگاه خود را بنویسید